Moget beslut!

Jag fick förfrågan om om jag skulle vara med på utmaningen i år också. Runners World hade en utmaning som gick ut på att träna varje dag under hela januari som jag och ett par till var med på. Jag tränade en del innan och tänkte jaja, det kan jag väl vara med på! Det var jättekul och jag mådde grymt bra!!! :D Dessutom hade jag en helt vit månad. Jag fick tumma ett tag på att min regel att inte träna på fredagar. Jag har inga problem med att träna varje dag. Förutom när januari var över och jag skulle försöka trappa ned igen. Jag tvekade förra året inte för att jag inte skulle klara utan för jag var lite rädd för att jag inte skulle kunna sluta. Precis så blev det. Dessutom överlappade den där månaden en gåtävling som startades på jobbet. Jag tog alla tillfällen i akt att samla poäng och det eskallerade lite för mycket hela grejen. Jag var fast. Det slutade med att jag någon gång i slutet av februari ringde gråtandes till mamma och sa att jag inte kunde sluta. Det är som en drog, man mår så jäkla bra och känner sig så duktig och som man klarar allt! Jag ville inte sluta, men jag visste ju vad som skulle kunna hända om jag fortsatte. Jag satt och skakade i hallen och var sjukt trött men hade inte ro att stanna hemma från träningen. Jag hade självinsikt nog att känna att det där kunde vara en farlig bana att fortsätta på så jag tvingade mig att stanna hemma och vila! Och jag vilade nog en vecka från träningen då. Träning är nyttigt men jag är väl medveten om att hålla den på lagomt avstånd. De som tränar mycket känner nog att jag är dum som har en gräns på fem dagar i veckan, men det är för att jag inte vill bli beroende. Jag känner redan ett par som har hamnat på fel plats och jag har ingen plan på att göra de sällskap. Jag vill känna att det är kul och även kul att leva och njuta av allt annat i livet och jag anser att kroppen behöver vila också :)
 
NEJ TACK till den utmaningen. För mig är det ingen utmaning, för mig är det som upplagt för en dålig vana. Mina egna utmaningar med bla halv, helklassiker mm får räcka! Och bara leva sunt. Det är ett jättebra sätt att hitta motivation och rutin på att träna för de som behöver komma igång. Men jag är redan igång och har en egen motivator i mig själv. Visst kan jag tumma på vissa "regler" så länge det inte blir mer och mer och okontrollerat. Jag har rätt bra koll på när det blir för mycket. Träning ska vara hälsosamt och kul och jag tänker fortsätta att ha det så!
 
Älskar träning, men älskar mig själv mer! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0